Jako v každém odvětví, i ve tvorbě webových stránek trendy přichází, odchází a zase se vrací. Co hýbe světem webdesignu na konci druhé a začátku třetí dekády 21. století?
Obsah
Horizontální scrollování
Ačkoliv bylo dlouho považováno za webdesignový přešlap, řada tvůrců stránek se tímto míněním nenechala odradit . A výsledek nebyl vůbec k zahození.
Horizontální posouvání jednak vaši stránku odliší od tisíců jiných, jednak může přispívat k plynulému toku informací a vytvářet dojem, že si listujete jako v knize.
Čtenáři je ale nutné dát zřetelně vizuálně najevo, že stránka horizontální scrollování využívá, aby nebyl zbytečně zmatený. Některé stránky také využívají horizontály i vertikály zároveň, takže si člověk může vybrat, kterým směrem číst.
Nutno dodat, že ne ke každému obsahu se horizontální scrollování hodí. Zatímco u fotek a grafik může být zajímavým zpestřením, u delších textů je lepší být konzervativnější.
3D prvky na stránce
Ačkoliv nejde o nijak žhavou novinku, stále roste také popularita 3D prvků, ať již se jedná o grafiky, fotky či jiné vizuální prvky – třeba i 3D minihry.
A to z dobrých důvodů.
3D design zaujme oko více než ploché dvourozměrné prvky; dává vaší stránce hloubku a realističtější nádech. Zejména u konkrétních produktů je takřka nezbytná 3D vizuální ilustrace, umožňující lepší pochopení a seznámení se s jeho vlastnostmi.
Multimedialita už není jen prázdné heslo
Vzhledem k tomu, že rychlost připojení k internetu se neustále zvyšuje, padají i poslední překážky na cestě k multimediálním stránkám, které byly před lety brzděny právě pomalostí načítání.
Text, vizuální prvky, video i audio – to vše zároveň se objevuje na čím dál více stránkách a přispívá tak k bohatší uživatelské zkušenosti. I multimedialita by ale měla mít své meze – čelní útok na návštěvníkovy smysly jej pouze zahltí vjemy, přičemž hlavní účel vaší stránky mu “přeletí” přes očí.
Rozšířená realita (Augmented Reality) se hlásí ke slovu
Libovolně si nakonfigurovat barvu auta, vyzkoušet si virtuálně boty, podívat se, jak by se konkrétní kus nábytku či podlaha vyjímala ve vaší domácnosti – to vše je díky rozšířené realitě možné. Jak jinak může být ještě rozšířená realita užitečná čtěte třeba zde a o jejích možnostech do budoucna zde.
Důraz na příběh
Historie produktu, nebo jeho vlastnosti. Povaha vámi nabízené služby. Takřka všechno jde proměnit v interaktivní příběh, k němuž nepotřebujete ani mnoho slov. Stačí dobře propracovaná vizuální složka a aktivní zapojení návštěvníka do příběhu (třeba možností vybrat jinou volbu, pozastavit animaci, sestavit si produkt sám – viz rozšířená realita výše, apod.).
Po možnosti produkt či službu nikoliv jen popisovat, ale přímo vyprávět dnes sahá čím dál více webdesignérů.
Komiksová estetika
Popularita grafik a ilustrací v komiksovém hávu roste a ukazuje se, že z dobrého důvodu. Komiksová estetika může váš web polidštit, dát mu příjemný naivistický nádech a zároveň posílit vizuální identitu vaší značky.
Unikátní kurzory
Všichni jsme si tak zvykli na standardní bílou šipku, že unikátní druh kurzoru nám může danou stránku neuvěřitelně ozvláštnit. Na nově vytvořených či předělaných stránkách dnes vidíme posun k netradičním typům kurzoru a ve většině případů je tato zdánlivá drobnost činí rázem o něco zajímavějšími.
Retro písmo
Ačkoliv nelze čekat švabachovou renesanci, řada webdesignérů znovu objevuje typy písma z dob minulých a nebojí se je na svých stránkách využít, často v novém a nečekaném kontextu.
Kterých nových trendů ve webdesignu si všímáte vy? Napište, co vás v poslední době zaujalo!